تامین مالی جمعی یا Crowdfunding چیست؟

تامین مالی جمعی پروژه و یا توسعه کسب و کار یکی از مهم ترین مسائلی است که صاحبان کسب و کار و شرکتهای بزرگ و کوچک بسیار با آن سروکار دارند.

تامین مالی جمعی (کراد فاندینگ) که شاید با اصطلاح «سرمایه گذاری جمعی» نیز شناخته شود روشی نوین در حوزه تامین مالی است که با مشارکت تعداد زیادی سرمایه گذار، تمام یا بخشی از سرمایه مورد نیاز یک طرح، پروژه یا یک فعالیت مشخص جمع آوری می‌شود و در اختیار متقاضی تامین مالی قرار می‌گیرد. در جهان بسیار مورد توجه کسب و کارها و همچنین سرمایه گذاران قرا ر گرفته و مدتی است در ایران نیز رونق پیدا کرده.

تا چندی پیش تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها تنها برای شرکتها و موسسات بزرگ میسر بود و کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) تنها از طریق دریافت وام بانکی یا سرمایه گذار جدید می‌توانستند برای جمع آوری وجوه مورد نیاز خود اقدام کنند که در بسیاری مواقع با مشکلات زیادی مواجه بودند که خوشبختانه این رویه چند سالی است دچار تحول بزرگی شده است و تامین مالی جمعی برای این دسته از بنگاه‌های اقتصادی و حتی استارتاپ‌ها در مدت زمانی بسیار کم میسر شده است.

Crowdfunding چیست؟

این کلمه شامل دو واژه crowd به معنی جمعیت و funding به معنی تامین منابع مالی است و در واقع به تامین مالی اجرای یک ایده توسط یک جمع اشاره دارد. این روش جذب سرمایه معمولا از طریق اینترنت انجام می‌شود و لازم است پلتفرمی برای ایجاد اتصال میان صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد. به علاوه تامین مالی به روش جمع سپاری اغلب برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا مانند استارتاپ‌ها مناسب است.

لازم به ذکر است که تامین مالی جمعی تنها به حوزه فعالیت های اقتصادی محدود نمی‌شود و فعالیت‌های نیکوکارانه و خیرخواهانه نیز از این طریق می‌توانند تامین مالی شوند. بنابراین می‌توان گفت علاوه بر کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)، استارتاپ‌ها، طرح‌ها دانش بنیان، طرح‌های حوزه زیست فناوری، نانو، فناوری مالی، اینترنت اشیاء، سخت افزار، بازی و سرگرمی، محتوا، آموزش، خدمات کسب و کار، خدمات شهری، گردشگری، محیط زیست، پزشکی و سلامت نیز می‌توانند از طریق پلتفرم‌ تامین مالی جمعی دارای مجوز از سازمان بورس (سکوها) تامین مالی شوند.

توجه داشته باشید که تامین مالی جمعی یکی از روش‌های تامین مالی مبتنی بر مشارکت است و فرد نقش مشارکت کننده در تامین نقدینگی پروژه یا طرحی مشخص را دارد و بنابراین در سود و زیان آن طرح شریک خواهد بود. از این مطلب برداشت می‌شود که اینگونه طرح ها ریسک بیشتری دارند بنابراین بازدهی مورد انتظار بالاتری نیز به سرمایه گذاران پیشنهاد می‌دهند. با این حال نهادهای مالی واسط که آن را عامل تامین مالی می‌نامند و تمامی فرآیند کراد فاندینگ بواسطه آن‌ها صورت می‌گیرد، با دریافت وثائق که می‌تواند ضمانت نامه های معتبر بانکی باشد، ریسک سرمایه گذاری را به حداقل ممکن می‌رساند تا سرمایه گذاران از بازگشت اصل و سود سرمایه خود اطمینان داشته باشند.

تاریخچه تامین مالی جمعی

شاید بتوان گفت تامین مالی جمعی برای کسب و کارها به شکل امروزه آن را می‌شناسیم اولین بار در سال ۲۰۰۶ و توسط یک کارآفرین به نام مایکل سالیوان مطرح شد که از این روش برای تامین مالی شرکت خود استفاده کرد. پس از استقبالی که از این روش تامین سرمایه به خصوص پس از سال ۲۰۰۸ و در زمان رکود بزرگ اتفاق افتاد به تدریج در میان اقتصادهای دنیا نیز پذیرفته شد. این روش در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته است و در سال ۱۳۹۷ دستورالعمل تامین مالی جمعی به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید. همچنین در سال ۱۳۹۸ نیز دستورالعمل اجرایی نحوه انتقال گواهی شراکت در تامین مالی جمعی با پیشنهاد شرکت فرابورس ایران به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. برای مطالعه فایل PDF این دستورالعمل‌ها می‌توانید بر روی آن کلیک کنید و فایل را دریافت نمایید.

چند اصطلاح مهم تامین مالی

در اینجا لازم است که با چند اصطلاح مهم تامین مالی جمعی آشنا شوید که در کل فرآیند کراد فاندینگ بسیار با آن‌ها مواجه خواهید شد.

عامل: به شخص حقوقی گفته می‌شود که طبق الزامات دستورالعمل مذکور، اقدام به تامین مالی جمعی برای متقاضی می‌کند.

متقاضی: به شخص حقوقی گفته می‌شود که به منظور تامین منابع مالی برای طرح، پروژه یا فعالیت مشخص، به عامل مراجعه می‌کند.

طرح: به فعالیتی می‌گویند که متقاضی برای انجام آن، اقدام به تامین مالی جمعی می کند.

گواهی شراکت: ورقه بهاداری است که در تامین مالی جمعی به صورت الکترونیکی منتشر می شود و از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار معاف است.

شرکت آریا گستر ساعی با تکیه بر تجربه مدیران خود و با عنایت به آشنایی به ظرفیت‌های تامین مالی نوآورانه موجود در کشور در راستای حل چالش های مالی شرکت های تولیدی (دانش بنیان، خلاق محور)، قادر است با کوتاه‌ترین زمان ممکن و متناسب با حد اعتباری آن شرکت؛ ضمن کاهش دغدغه‌های تامین مالی و روند پیچیده اداری، سهم مهمی در حمایت از شرکت های تولیدی برای افزایش ظرفیت تولید کشور ایجاد نماید.

مشاهده مطالب مرتبط:

آشنایی کامل با سرمایه ‌گذاران خطرپذیر یا Venture Capital

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram